Home Blog 7 behavioral email campagnes die elke marketeer zou moeten inzetten

Deel dit artikel

Lees alles over behavioral email campagnes

7 behavioral email campagnes die elke marketeer zou moeten inzetten

Geschreven door Femke van Zelst / 29 november 2017 / Content / Conversie / Data

E‑mailmailmarketing is een dialoog, waarin het gedrag van een klant effect heeft op hoe een merk of bedrijf met de klant communiceert. Soms lijkt het eenzijdig, maar het is wel degelijk een gesprek. Aan het merk de taak om het gesprek continu gaande te houden. Daarbij kunnen behavioral email campagnes de perfecte oplossing zijn. Het sleutelwoord hierbij is: 'luisteren'. Merken moeten beter leren luisteren. De klant heeft tegenwoordig een (over)volle mailbox, relevantie is dus koning. Maar hoe bereik je dit in een email en hoe kun je als merk laten zien dat je luistert naar de klant en dat je de klant iets te bieden hebt? In dit blog lees je hoe behavioral email campagnes de oplossing kunnen bieden.

De voordelen van behavioral email campagnes

Uit onderzoek blijkt dat de open ratio van een behavioral email 35% hoger ligt dan normale emails. Daarnaast is de conversie van een behavioral email twee keer zo hoog. Het gebruik van webanalytics om het gedrag van je prospects te monitoren wordt steeds belangrijker. De gegevens die je eruit haalt, kun je gebruiken om geautomatiseerde behavioral email campagnes te maken. Het implementeren van behavioral email campagnes in je e‑mailmarketingstrategie is minder moeilijk dan je denkt. Om je te inspireren worden hieronder 7 behavioral email campagnes uiteengezet.

Welkomstcampagne

De eerste behavioral email campagne is een welkomstcampagne. Welkomstmails zijn erg belangrijk. Het is de eerste mail die de klant van een bedrijf ontvangt en is dan ook een van de best gelezen emails ooit. Een mooi moment dus om de relatie met de nieuwe klant goed te starten. Een goede welkomstcampagne voor nieuwe aanmelders kan zowel op de korte als lange termijn een hoop opleveren. Afhankelijk van het product of de dienst die wordt aangeboden, kan de welkomstcampagne diverse soorten behavioral emails bevatten. Het aanbieden van een kortingspercentage voor startende kopers is bijvoorbeeld een goede stimulans om een prospect snel door de salesfunnel heen te bewegen. albelli heeft een gepersonaliseerde customer lifecycle gecreƫerd, die de reis van onboarding naar winback behandelt. In deze case vertelt albelli over hun 'welcome subscription' flow en de 'welcome first order' flow, die het startpunt van het albelli 'welcome program' is.

Post-purchase campagne

Een aankoop is de ideale start voor onze volgende behavioral email campagne. Het is namelijk belangrijk om de emaildialoog gaande te houden. Dat kan door middel van het versturen van post-purchase emails. Deze behavioral emails kunnen de volgende verschillende doelen dienen:

  • De klant op de hoogte houden van zijn bestelling, bijvoorbeeld door middel van een order- en verzendbevestiging.

  • Extra informatie geven over het aangeschafte product, bijvoorbeeld instructie-informatie of onderhoudsinformatie.

  • Controleren op klanttevredenheid, door middel van klanttevredenheidsonderzoek.

  • De klant vragen naar zijn mening over het product, bijvoorbeeld door een reviewmail.

Account summary/milestone campagne

Voor bedrijven die een dienst aanbieden, kunnen emails die periodieke rapporten bevatten zeer nuttig zijn. Deze behavioral emails worden vaak goed geopend en bieden dus de kans om andere producten of diensten aan te bieden, waardoor weer andere behavioral email campagnes getriggered kunnen worden.

Status alert campagne

Het versturen van relevante status alert emails valt gedeeltelijk in de categorie behavioral email campagne. Het versturen van deze mails dient twee belangrijke doelen. Allereerst is het een daad uit beleefdheid, waarmee wordt aangetoond dat het merk nog steeds belang heeft bij het vormen van een positieve klantervaring. Daarnaast wordt het als middel gebruikt om de emaildialoog gaande te houden. Dergelijke alerts kunnen per branche verschillen. In de reisbranche kunnen er bijvoorbeeld meldingen voor het wijzigen van het vluchtschema worden verstuurd. In de detailhandel kunnen alerts worden verstuurd als bepaalde producten weer terug op voorraad zijn.

Abandoned shopping cart campagne

Een van de meest rendementvolle behavioral email campagnes is de abandoned carts en abandoned browsing sessions campagnes. Een goed getimede en goed ontworpen abandoned shopping cart email kan de klant herinneren dat hij zijn aankoop nog niet heeft afgerond en hem daarmee terugsturen naar de webshop waar hij zijn aankoop kan afronden. Dit is de puurste vorm van behavioral email campagnes. Lees in deze case hoe Transavia behavioral email campagnes heeft aangepakt.

Retentie/win-back campagne

Gesprekken gaan niet oneindig door en worden dan ook weleens onderbroken. Na verloop van tijd beginnen de aanbiedingen, onderwerpsregels en de inhoud van je mailings oninteressant te lijken en wordt de geabonneerde klant inactief. Dat wil zeggen dat hij stopt met het openen van de e‑mails. Re-engagement en win-back emails zijn goede voorbeelden van behavioral emails om de band tussen het merk en de klant te herstellen. Deze behavioral emails moedigen de klant aan om het product of de dienst weer te gaan gebruiken. Het gebruiken van de woorden ''we missen je'' in de onderwerpsregel, is vaak al genoeg om de aandacht van de klant te trekken. Vervolgens kun je in de email een korting aanbieden op de volgende aankoop of de klant herinneren aan hoe handig het product of de dienst is. Je kunt hier heel creatief in zijn.

Cross- en upsell campagne

Wanneer een klant een product van je heeft gekocht, bestaat er de kans dat hij meerdere producten van je gaat kopen. Het opvolgen van de aankoop met een behavioral email campagne waarin vergelijkbare producten of diensten aanbieden is dan ook een logische stap. Het versturen van cross en upsell emails is een goede manier om de dialoog met de klant gaande te houden.

Scroll omhoog