Home Blog 4 maanden na de intreding van de AVG/GDPR, hoe nu verder?

Deel dit artikel

Blog 4 maanden na de intreding van de AVG/GDPR, hoe nu verder?

4 maanden na de intreding van de AVG/GDPR, hoe nu verder?

Geschreven door Femke van Zelst / 21 september 2018 / Wetgeving

De AVG/GDPR heeft een hoop stof doen opwaaien. Marketeers dachten namelijk dat hun leadconversie zou gaan dalen, hun marketingstrategie zou worden gedwarsboomd en dat hun mailinglijsten kleiner zouden worden. Maar de AVG/GDPR negeren was en is uiteraard geen optie. De gevolgen voor het niet naleven van de AVG/GDPR zijn namelijk groot. Boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet en dat wil je natuurlijk niet. In dit blog lees je hoe je na 25 mei AVG/GDPR-compliant blijft.

De AVG/GDPR gaat over het verwerken van persoonsgegevens. Onder het begrip ‘persoonsgegevens’ wordt verstaan: ‘’alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbaar persoon’’. Als masters in e-mailmarketing richten wij ons voornamelijk op het persoonsgegeven: e-mailadres. Je hebt vanaf 25 mei 2018 toestemming, oftewel een opt-in, nodig om iemand een e-mailnieuwbrief te versturen.

Verzamelen van nieuwe opt-ins

Wellicht is een groot deel van je opt-ins verloren gegaan omdat je bijvoorbeeld niet kon aantonen hoe je aan de opt-in bent gekomen. Dan is het zaak om nieuwe opt-ins te gaan verzamelen en uiteraard op een valide manier! Het hebben van een valide opt-in is namelijk verplicht. Deze moet vrijwillig zijn gegeven door middel van een actieve handeling. Een opt-in mag dus geen onderdeel zijn van de algemene voorwaarden en ook niet standaard staan aangevinkt in een webformulier. Het opnemen van een link naar je privacy statement is van groot belang. Hierin moet je namelijk vermelden waar de abonnee zich voor aanmeldt, waar zijn gegevens voor worden gebruikt, hoe lang de gegevens worden opgeslagen en hoe hij zich eventueel weer kan afmelden.

Dubbele opt-in

Een dubbele opt-in houdt in dat, zodra de abonnee zijn e-mailadres achterlaat, er een geautomatiseerde e-mail wordt verzonden naar de abonnee om te bevestigen dat het opgegeven e-mailadres correct is en hij zich inderdaad heeft aangemeld om de nieuwsbrief te ontvangen. Het is echter niet noodzakelijk om een dubbele opt-in te hebben.

Beheer van je automatisering en segmentatie

Er zijn grenzen aan hoe je onder de AVG/GDPR gegevens kunt segmenteren. Stel je segmenteert op klanten met een betalingsachterstand en je ontwikkelt een algoritme om te achterhalen wie van deze klanten het meest churn-gevaar lopen, dan mag je geen geautomatiseerde e-mails versturen met scherpere aanbiedingen. Wat wel mag is deze groep proactief mailen om te herinneren aan de betalingsachterstand en hulp aan te bieden.

Afhandelen van opt-outs

Een abonnee moet zich te allen tijde af kunnen melden van jouw mailings. Het is daarom verplicht om in elke mailing een afmeldlink te plaatsen. Deze link moet duidelijk zichtbaar zijn en mag niet verstopt zitten in je e-mail. Het is verstandig om de abonnee ook de mogelijkheid te bieden om zijn voorkeuren aan te passen, zo kun je onnodige afmeldingen voorkomen. Dit doe je in een preference center. In ons blog Optimaliseer je afmeldproces en voorkom afmeldingen lees je hoe je je preference center het best kunt inrichten.

Recht op vergetelheid

Een van de rechten die de AVG/GDPR met zich mee heeft gebracht is het recht op vergetelheid. Dit houdt in dat de betrokkene het recht heeft om bedrijven te verzoeken zijn gegevens te verwijderen. Het verwijderen van een record uit je mailinglijst is dus niet voldoende. De persoonlijke data moet gehasht en geanonimiseerd worden en vervolgens compleet verwijderd worden uit je database. Dat betekent dat kees@e-village.nl moet worden xxx@e-village.nl. Het e-mailadres mag niet langer identificeerbaar zijn. Door dit proces te automatiseren door middel van een API end point zal het e-mailadres eerst gehasht worden en vervolgens uit de database worden verwijderd.

Conclusie

De AVG/GDPR komt misschien ingewikkeld en intimiderend over, maar om hoge boetes te voorkomen is het heel belangrijk dat je je aan deze wetgeving houdt. Hieronder nog een paar high lights:

  • Stuur alleen e-mails naar (potentiële) klanten die expliciet hebben aangegeven deze te willen ontvangen.

  • Vermijd het gebruik van geautomatiseerde besluitvormingsprocessen op basis van abonneegegevens.

  • Biedt de abonnee de mogelijkheid om zich af te melden van jouw mailings.

  • Biedt de abonnee de mogelijkheid om het type content dat hij wil ontvangen te beheren.

Ja, het kan voorkomen dat je e-mailadressen weg moet gooien omdat je e-mails op dat adres niet meer geopend worden. Maar niet openen is een teken van desinteresse en heeft een negatief effect op je e-mailratio’s. De invoering van de AVG/GDPR zal op termijn alleen maar goeds betekenen voor je e-mailmarketing. De AVG/GDPR kan namelijk zorgen voor efficiëntere e-mailmarketingcampagnes, hogere datakwaliteit en betere leads. Binnenkort volgt er een blog met tips om je database te vergoten.

Wil je meer weten of wil je samen met ons een opt-in campagne bedenken en uitrollen? Wij ondersteunen je graag, ook bij jou op locatie. Onze e-mailexperts staan voor je klaar. Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Scroll omhoog