Home Blog 10 gouden e-mail tips

Deel dit artikel

10 gouden e-mail tips

10 gouden e-mail tips

Geschreven door Team e-Village / 21 december 2018 / Content

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2019? Meer uit je e-mailmarketing halen? Dat is een mooi voornemen! In dit blog geven we je 10 gouden e-mail tips voor betere e-mailresultaten in 2019.

Tip 1: Less is more

De ontvanger heeft slechts 8 seconden aandacht voor jouw mail. Je moet dus opvallen om de aandacht van je ontvanger te trekken. Dat betekent dat je je mailing clean moet houden. Te veel tekst en te veel onderwerpen is not done. Wees daarom kritisch op je content. Wij zijn fan van one single shot e-mails, waarbij je het aantal onderwerpen van je mailing zo beperkt mogelijk houdt. Op die manier is de kans groter dat je de 8 seconden aandacht die je ontvanger heeft vasthoudt.

Tip 2: Klant eerst

We kennen de uitdaging: alle afdelingen staan aan je bureau met verzoeken om een bepaald product mee te nemen in de nieuwsbrief. Aan jou de taak om te bepalen welke producten erin komen. Focus je altijd eerst op de wens van je klant en daarna pas op je marketingdoelen. Waar heeft je klant behoefte aan? Via welk kanaal ga je de klant bereiken? En wat is het goede moment om je klant te bereiken? Dat klink misschien vanzelfsprekend, maar veel bedrijven sturen nog steeds bulkmails.

Tip 3: Zorg voor aandacht en relevantie

Iedereen vindt het leuk om aandacht te krijgen, zeker als het aansluit op zijn interesses. Tegenwoordig heb je heel veel informatie over je klant beschikbaar en ben je in staat om gepersonaliseerde en relevante content te sturen. Heb je te weinig informatie over je klant tot je beschikking? Dan kan een verrijkingscampagne de uitkomst bieden. Laat je klant vervolgens zien dat je wat doet met hun data, dit zorgt namelijk voor meer engagement en dat leidt weer tot een hogere conversie. De ervaring leert dat hoe meer je met de data doet, hoe meer je klant vrij wil geven. Dat betekent niet dat je veel verschillende campagnes hoeft te maken. Maak één campagne aan en laat de data je nieuwsbrieven vullen. Dit kun je gemakkelijk automatiseren via Clang.

Tip 4: Verzamel klantdata op een creatieve manier

Er zijn heel veel manieren om data te verzamelen, zoals via aankoophistorie, tagging in Clang en een preference center. Maar er zijn veel creatievere manieren om dit te doen, die ook nog eens meer engagement en meer data opleveren. Een leuk voorbeeld is de campagne die onze afdeling Campaign Services voor Jacobs Douwe Egberts heeft gebouwd. De Koffiecorner Check is ingezet om op een innovatie manier nieuwe leads binnen te halen en klantdata te verrijken en heeft 205% meer Sales Qualified leads opgeleverd dan de doelstelling was. Download onze case voor inspiratie.

Tip 5: Wees niet bang voor afmeldingen

Steeds meer e-mailclients hebben bovenin de melding: ‘’Dit bericht is van een mailinglijst. Meld me af’’. Het is niet wenselijk dat je ontvanger hierop klikt, want als 10% van je database dit doet, loop je mogelijk reputatieschade op. Ons advies is dan ook om de afmeldlink bovenaan in je mailing te zetten.

Tip 6: Je e-mail is niet je website

Veel marketeers proberen om zoveel mogelijk content die op de website staat ook in de mail te zetten, maar pas daarmee op. De e-mail is namelijk de uitnodiging en de website het feestje. Voorkom dus dat je je e-mail volzet met websitecontent. Interactieve elementen kunnen hierin soms de uitkomst bieden. Een korte review verwerking in een e-mail neemt bijvoorbeeld een stap weg voor de ontvanger, hij hoeft namelijk niet naar de website door te klikken. Dit heeft dus zeker meerwaarde. Een volledige enquête in een e-mail moet je echter niet willen.

Tip 7: Data informed design

Ontwerp je e-mail op basis van data en maak daarbij je keuzes op basis van best practices. Testen is het sleutelwoord. Eerder dit jaar hebben wij Greetz geholpen bij het ontwerpen van hun nieuwe e‑mailtemplate. Allereerst zijn we in de statistieken in Litmus gedoken en hebben we onder andere gekeken naar op welke devices de ontvangers de e‑mails van Greetz openen en welke interactieve objecten daar qua code bijpassen. Op basis van die data hebben wij een e‑mailtemplate met diverse interactieve objecten ontwikkeld. Download onze case voor inspiratie.

Tip 8: Accessibility top of mind

Je wilt natuurlijk dat je mailing goed leesbaar is voor iedereen, dus ook voor ouderen en mensen met een functiebeperking. Zorg er daarom voor dat je tekst en content goed is uitgelijnd, zodat het prettig leesbaar is en de ontvanger niet van links naar rechts hoeft te springen met zijn ogen. Houd daarnaast ook rekening met contrast, zowel in kleur als in grootte van de tekst. In de afbeelding hieronder wordt duidelijk gemaakt wat je moet doen voor onder andere gebruikers van screen readers, mensen met dyslexie of mensen met beperkt zicht.

Accessibility

Afbeelding 2: Accessibility Do's en Don'ts

Lees ook dit artikel over do's en don'ts voor het designen voor accessibility.

Tip 9: Don’t just do it for the show

Er zijn veel trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Elke dag is er wel weer een nieuwe ontwikkeling waar je op in zou kunnen spelen. Maar kijk altijd eerst of de trend of ontwikkeling bij je past en speel er niet op in omdat het een trend is. Laat je informeren door je data en maak op basis daarvan keuzes. En blijf kritisch. Sommige dingen zien er misschien heel leuk uit, maar hebben ze ook een functie?

Tip 10: Blijf up-to-date!

Het vakgebied staat niet stil, dus het is een must om op de hoogte te blijven! Wij helpen je daar graag bij. Schrijf je daarom hieronder in voor onze blogs en ontvang nieuwe blogs automatisch in je inbox. Action Rocket en The Better Email zijn hele goede als het gaat om e‑maildesign en development. En Litmus is natuurlijk ook een hele belangrijke om te volgen.

Scroll omhoog