Black Friday 2020: tips om er een succes van te maken

Black Friday 2020 staat voor de deur. Al zullen waarschijnlijk veel Nederlanders dit jaar op Black Friday de deur niet verlaten vanwege covid-19. De focus zal dan ook liggen op online verkoop. Om een succes te maken van Black Friday 2020 is dit het moment om te beginnen met de voorbereidingen! In dit blog geven we je een aantal tips.

Stuur een vooraankondiging

Allereerst is het slim om je eerste Black Friday mail minstens een week van tevoren te versturen. Rond die tijd worden mensen zich namelijk bewust van het feit dat het Black Friday weekend bijna begint en zijn zij zich alvast een beetje aan het oriënteren. Met de vooraankondiging wek je alvast de interesse.

Ga voor het WOW-effect

Rond Black Friday stroomt de inbox vol met Black Friday e-mails. Daarom is het heel belangrijk dat je opvalt. Dat kan op allerlei creatieve manieren, bijvoorbeeld met Parallax e-mails, GIF’s, Image Gallery’s, video of tooltips. Daarnaast kun je natuurlijk ook je e-mails volledig Black Friday branden met bijvoorbeeld een zwarte achtergrond of zwarte buttons.

Speel in op FOMO met een countdown timer

Iedereen is supergretig op aanbiedingen tijdens Black Friday en daarom heel gevoelig voor FOMO (fear of missing out). Aan jou als e-mail marketeer de taak om daarop in te spelen. Hoe? Dat kan onder andere met een countdown timer. Door af te tellen naar een bepaald moment geef je aan hoe tijdelijk een aanbieding is, waarmee je urgentie creëert en je conversie verhoogt.

Stel een abandoned shopping cart e-mail in

Het aantal achtergelaten winkelwagentjes is tijdens Black Friday ontzettend hoog. Iedereen is namelijk op zoek naar de beste aanbiedingen en dan kan het nog wel eens gebeuren dat de producten niet worden afgerekend. Je doel is om zoveel mogelijk te verkopen. Dus om ervoor te zorgen dat een klant de items in zijn winkelwagen daadwerkelijk gaat kopen, is het heel belangrijk dat je een goede abandoned shopping cart e-mail hebt ingesteld.

Stel een abandoned checkout e-mail in

We spreken over een abandoned cart wanneer items toegevoegd worden aan de winkelwagen, maar de klant niet naar de checkout gaat. Bij een abandoned checkout worden de items aan het winkelwagentje toegevoegd, gaat de klant vervolgens door naar de kassa (met de intentie om te kopen), maar voltooit het betalingsproces niet. Zorg ervoor dat je klanten die op het laatste moment lijken af te haken toch nog over de streep trekt met een abandoned checkout e-mail.

Segmenteer en personaliseer met dynamische content

Omdat je rond Black Friday niet de enige in de inbox van je ontvanger bent, is het heel belangrijk om relevant te zijn. Duik daarom van tevoren in je database en denk alvast goed na over de segmentaties die je kunt gaan maken. Hierdoor kun je je campagnes en content beter afstemmen op de behoeftes van je ontvangers. Door dynamische blokken aan je mails toe te voegen, krijgen je ontvangers enkel de content te zien die zij interessant vinden.

Vergeet Push, Mobile Inbox en SMS niet!  

Tot slot: staar je niet blind op e-mail. Maak ook gebruik van de kanalen Push, Mobile Inbox en SMS! Met Push Notifications, Mobile Inbox en SMS stuur je de juiste boodschap, naar de juiste doelgroep, perfect getimed. Deze kanalen zijn super actueel, persoonlijk, actiegericht en hebben een hoge attentiewaarde waarmee ze perfect zijn op een dag als Black Friday.

Ready to go?

Het Black Friday weekend is hét moment om je sales voor het einde van het jaar nog even een flinke boost te geven. We hopen dat deze tips je helpen om optimaal van de Black Friday gekte te profiteren. Heel veel succes!

Geen blog meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.

Bekend van: