Het belang van owned kanalen

Geschreven door Femke van Zelst

Het zijn rare tijden. De gevolgen van de coronacrisis zijn duidelijk merkbaar. Er is minder geld uitgegeven, waardoor bedrijven minder hebben verkocht. Ook in marketingwereld is er een hoop veranderd. Waar marketingbudgetten voorheen over de balk gesmeten werden, denken marketeers nu drie keer na over elke euro die geïnvesteerd wordt. Het is daarom belangrijk om nu kritisch naar je kanalen te gaan kijken.

Kijk kritisch naar je kanalen

We kunnen niet in de toekomst kijken. Misschien komt er een tweede golf of gaat alles vanaf nu juist bergopwaarts. Wie zal het zeggen? Het enige wat we nu kunnen doen is inspelen op de kansen en mogelijkheden die zich nu aanbieden. Begin met het in kaart brengen van je kanalen. Welke kanalen zet je allemaal in en wat kost dit?

Soorten kanalen

We onderscheiden drie soorten kanalen: paid, earned en owned kanalen. Paid kanalen zijn alle uitingen in de media waar je voor moet betalen. Denk aan tv- en radiospots, advertising en gesponsorde of branded content. Earned media zijn alle publicaties waar je niet voor hoeft te betalen. Deze uitingen worden gratis voor je gecreëerd door bijvoorbeeld influencers of je achterban. Onder owned verstaan we alle eigen mediakanalen, zoals je website, social media accounts en natuurlijk e-mailmarketing.

Effectiviteit van het kanaal

Juist nu is het inzetten van je owned kanalen van groot belang. Maar waarom zijn je owned kanalen nou zo effectief?

  1. Jij bent zelf in de lead

Het grote voordeel van owned kanalen is dat je alles zelf in de hand hebt. Jij bepaalt dus wat je wanneer en via welk owned kanaal de wereld instuurt. Als jij nu bedenkt iets te willen communiceren, dan kun je dat direct doen en hoef je niet te wachten op externe partijen.

  1. Snel

Owned kanalen zet je makkelijk en snel in. Je hoeft niet de media op te zoeken om je doelgroep te bereiken. Een social post of e-mailnieuwsbrief maken en inplannen is snel gedaan. Je owned kanalen inzetten scheelt dus een hoop (doorloop)tijd.

  1. Veel mogelijkheden

Owned kanalen kun je inzetten om allerlei doelen te behalen. Zo kun je met je owned kanalen de loyaliteit van je klanten verhogen en daarmee meer verkopen, maar je kunt ook nieuwe leads genereren.

  1. Goedkoop en hoge ROI

Het feit dat owned kanalen relatief goedkoop zijn, is zeker in tijden als deze, een groot bijkomend voordeel. Daarnaast is het owned kanaal e-mailmarketing volgens diverse onderzoeken nog steeds het kanaal met de hoogste ROI. Aan elke euro die besteed wordt aan e-mailmarketing wordt er 38 euro verdiend. Niet voor niets blijkt al jaren uit de E-mail Benchmark dat e-mailmarketing het belangrijkste kanaal in de onlinemarketingmix is.

Waarom owned kanalen en e-mailmarketing juist nu belangrijk zijn

In tijden als deze is het dus heel belangrijk dat je investeert in je owned kanalen en dan vooral in e-mailmarketing. Hieronder nog een aantal redenen waarom e-mailmarketing juist nu van belang is.

E-mail is relevant

De mogelijkheden om je e-mails te segmenteren en te personaliseren op basis van beschikbare klantdata zijn groot. Zo kun je iedere klant benaderen met de juiste content in alle fases van de customer journey.

E-mail wordt door velen gebruikt

Bijna 90% van de Nederlanders is ingeschreven op één of meerdere nieuwsbrieven. Dat betekent dat het grootste deel van je klanten waarschijnlijk ook e-mail gebruikt. Daarnaast wordt e-mail steeds beter gelezen. Gemiddeld besteedt men 2,5 uur per dag aan het lezen en checken van e-mail.

E-mail is inzetbaar voor meerdere doelen

Je kunt e-mail inzetten om verschillende doelen te behalen. Denk aan het genereren van herhalingsaankopen, additionele producten aanbieden, klanten terugwinnen, het laatste zetje geven om tot aankoop over te gaan, service verlenen of gebruikerservaringen opvragen. Het kanaal e-mailmarketing is superflexibel.

E-mail wordt steeds interactiever en daardoor nóg leuker

E-mailclients gaan steeds meer interactieve functionaliteiten ondersteunen. Hiermee heb je steeds meer mogelijkheden om op te vallen in de inbox. Wat dacht je van carrousels, parallax, hovers, games, quizzen, polls, formulieren, video en audio. Bijkomend voordeel: de resultaten van interactieve e-mail worden steeds beter.

E-mail is goed meetbaar

De sleutel tot succes is weten wat wel en niet werkt. Inzicht krijgen in het succes van je e-mails is heel gemakkelijk. In je analytics kun je onder andere precies zien wie je e-mails opent, wie klikt en wie zich afmelden voor je nieuwsbrieven. Ook heb je zicht op het verloop van je campagne. Zo kun je, indien nodig, snel bijsturen.

Overtuigd?

Als je voor maximaal resultaat met e-mailmarketing wilt gaan, dan ben je bij Clang aan het juiste adres. Check hier alle mogelijkheden en voordelen van e-mailmarketing en marketing automation software Clang en til jouw e-mailmarketing naar een hoger niveau.

Heb je vragen of hulp nodig?
Neem contact op

Geen blog meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

  • Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, ga je akkoord met het Privacy Statement van e-Village en kunnen je gegevens worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Je kunt je hiervoor op elk moment afmelden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekend van: